Kongressen.com
Analyse

On the Basis of Sex: RBG goes to Hollywood

I dag er der premiere på endnu en film om den berømte amerikanske højesteretsdommer, Ruth Bader Ginsburg. Denne gang er der tale om Hollywood-spillefilmen On the Basis of Sex, der tager udgangspunkt i den levende legendes unge år som jurist. Selvom filmen ikke umiddelbart har potentiale til at blive en ny-klassiker, så er den en vigtig dramatisering af en stærk og yderst intelligent kvindes kamp for ligestilling i det amerikanske samfund.

Iblandt hundredevis af mænd sidder Felicity Jones i rollen som den unge Ruth Bader Ginsburg. Hendes lyseblå kjole og jakke står i nærmest selvlysende kontrast til de mange mænds mørke jakkesæt. Det er hendes første dag på Harvard Law School i 1956, og man er ikke i tvivl. Ginsburg er havnet i en mandsdomineret verden. Her er der ingen, der tror, at kvinder kan eller bør blive advokater. Her er der ingen, der vil høre Ginsburgs input i timerne. Her er der ingen, der anser hende for andet end et kønt ansigt. Her spørger dekanen endda, hvorfor hun tillader sig at tage en plads på Havard, som kunne være gået til en mand. Præmissen er tydelig i de indledende scener i filmen On the Basis of Sex. Ginsburg havde alle odds imod sig, da hun som blot én ud af ni kvinder begyndte på Harvard på en årgang med mere end 500 mænd.

Langt fra Washington til Hollywood

I filmen ser vi Ginsburg passe sin kræftsyge mand og deres to-årige datter, imens hun kæmper for at sikre sig positionen som den bedste på sin årgang. Vi bliver draget ind i hendes liv, hvor hendes kærlige mand Marty, spillet af Armie Hammer, umiddelbart synes at være den eneste mand i verden, der tror på Ginsburgs evner og ret til at forfølge sine professionelle aspirationer. Vi oplever hendes forgæves forsøg på at få et job ved et anderkendt advokatfirma, og vi ser skuffelsen, da hun må lade sig tage til takke med en stilling som juraprofessor. Vi mærker gnisten, da hun finder ud af, hvordan hun kan ændre det kønsdiskriminerende amerikanske samfund ved at tage sager op ved domstolene, der handler om lovgivning, som diskriminerer mænd. Og vi græmmes, når hun gang på gang får at vide, at hun ikke vil kunne vinde, og at hun ikke er god nok. Vi føler med den stærke kvinde i hendes op- og nedture, og vi mærker uretfærdighederne på nærmeste hold.

Alligevel rammer On the Basis of Sex ikke helt plet. I hvert fald ikke for undertegnede skribent, der i flere år har fulgt og studeret den berømte højesteretsdommer. Der er ingen tvivl om, at Ginsburg har været udsat for et væld af kønsdiskriminerende oplevelser, og hun har bestemt måtte kæmpe for enhver sejr i det mandsdominerede, amerikanske juridiske system. Den fortælling i sig selv gør filmen både vigtig og relevant at se. Filmens problem er dog, at instruktøren Mimi Leder og manuskriptforfatteren Daniel Stiepleman, der for øvrigt er Ginsburgs nevø, tilsyneladende ikke har fundet den egentlige historie om Ginsburgs liv stærk nok i sig selv. Igennem hele filmen er der drysset et jævnt lag af Hollywood-glitter over fortællingen af de virkelige hændelser. Berettermodellen er blevet udfyldt til fulde med lige dele konflikter og forløsninger, og hovedpersonen selv gennemgår både gråd, vredesudbrud og lykkefølelser i takt med filmens udvikling. Og det er alt sammen meget fint, hvis man ikke kender særligt meget til Ginsburg og blot ønsker 120 minutters klassisk Hollywood-underholdning. Men hvis man ønsker et retvisende billede af den levende legende, Ruth Bader Ginsburg, så skæmmer den følelsesladede udlægning af hendes person fortællingen en smule.

Årsagen skal muligvis findes i, at Ginsburg er en speciel kvinde, der hele sit liv har været sky, tilbageholdende og ekstrem intellektuel i sit udtryk. Hun er kendt for ikke at virke temperamentsfuld, fordi hendes mor lærte hende, at hun altid skulle opføre sig som en lady. På det grundlag kan der have været behov for at indføre bare en lille smule konflikt og dramatik i Felicity Jones’ rolle som Ginsburg, for at sikre, at fortællingen om kampen for ligestilling kan bæres igennem med Ginsburg som omdrejningspunkt. Til filmens forsvar skal det dog siges, at vi rent faktisk oplever glimt af Ginsburgs sære natur flere gange. Det ses blandt andet i fortællingen om hendes anspændte forhold til sin datter, der ikke kan forstå morens tilsyneladende kolde fokus på opdragelse og lektier frem for kærlighed og samvær. Samtidig er det også værd at nævne, at de kønsdiskriminerende situationer, som Ginsburg udsættes for i filmen, i de fleste tilfælde er baseret på virkelige hændelser.

RBG: Den første højesteretsdommer i Hollywood

Selv den inkarnerede RBG-fan må efterhånden være forundret over, hvor stor opmærksomhed den 85-årige højesteretsdommer kan trække. På få år er hun blevet et pop-kulturelt ikonunder kaldenavnet The Notorious RBG, og der er både udkommet en Oscar-nomineret dokumentarfilm om hendes liv, og nu også en spillefilm om hendes unge år. Hun er endda den første højesteretsdommer nogensinde, hvis liv er blevet dramatiseret i en Hollywoodfilm. Spørgsmålet melder sig om, hvorfor hun er blevet så populær, at hendes person kan bære hele to film — endda film, der tiltrækker et dansk publikum. Meget af forklaringen kan uden tvivl findes i #MeeToo- og #TimesUp-bevægelserne, der i de seneste år har sat fornyet fokus på kampen for ligestilling i både USA og i resten af verden. Her står Ginsburg som et stærkt symbol på årtiers kamp for ligestilling og girl power. Samtidig er der også noget særligt ved den virkelige Ginsburgs noget underspillede, stærkt intellektuelle og til tider humoristisk personlighed, der i samspil med hendes meget lille statur gør historien om hendes position som en af USA’s mest magtfulde kvinder ret utrolig.

Der er ingen tvivl om, at den virkelige fortælling om Ginsburg er spændende og relevant for både amerikanernere og enhver, der nyder at lære mere om store, historiske personligheder. Historien bliver endda endnu bedre af, at hun rent faktisk har mulighed for at opleve sin status som levende legende, da hun stadig fungerer som dommer i den amerikanske højesteret.

Netop på grund af den virkelige Ginsburgs usædvanlige liv og sejre er spillefilmen On the Basis of Sex da også en vigtig film. Den beskriver et amerikansk ikon, der på vaskeægte David-mod-Goliat-vis har sat sit mærke i historien om USA’s ligestillingsproblematikker, det juridiske system og særdeles indflydelsesrige kvinder. Selvom Hollywood har drysset et ekstra lag glitter og drama over fortællingen, og selvom filmen ikke umiddelbart har potentiale til at blive en ny-klassiker, så er det en god og underholdende film om en interessant og vigtig persons liv. Så lige meget om man tager i biografen for at blive underholdt af traditionel Hollywood dramaturgi eller for at lære mere om en historisk karakter, så kan man få begge dele i On the Basis of Sex – og det gør den til en vigtig film om et amerikansk ikon, der på usædvanlig vis har skrevet sig ind i historien om det amerikanske samfunds udvikling.

Læs også

Den politiserede kendiskultur

Casper Drost Hansen

Pentagon klar til cyberkonflikt for at beskytte 2020-valget

Philip Chr. Ulrich

Endnu et slag mod amerikansk diplomati

Philip Chr. Ulrich

Tyranniets trojka

Frederik Wrist

Hvad laver USA i Yemen?

Stine Collin Nielsen

Kan de sociale medier forudsige præsidentvalget?